LEZINGEN-MUZIEK-EXPOSITIES-PODIUMKUNST-FILM
Animato kwartet
zo 17 nov
|Dorpskerk Haren
Inga Vaga Gaustad - viool; Tim Brackman - viool; Elisa Karen Tavenier - altviool; Pieter de Koe - cello € 22,50 pp. (kids gratis; CJP-studenten €7,50 aan de kerk) Concerten hebben een korte pauze. Reserveren via onderstaande knop.
Tijd en locatie
17 nov 2024, 15:30 – 17:00
Dorpskerk Haren, Rijksstraatweg 188, 9752 BR Haren, Nederland
Over het evenement
De leden van het Animato Kwartet, besloten
al tijdens hun studie samen een strijkkwartet
te gaan vormen (2013). Het kwartet wordt
met haar gepassioneerde spontane spel en
grote podium-uitstraling gezien als het meest
veelbelovende strijkkwartet in Nederland met
een grote podiumuitstraling. Het kwartet
verwierf de titel “Dutch classical talent” in
2022 en de prestigieuze Kersjesprijs in 2023.
Uit de juryrapporten: “Vier spelers die elk
hun individuele uitdrukking behouden en
inzetten, hebben als kwartet een gelaagd en
intens spel ontwikkeld met een breed palet
aan kleuren.” “...met een bruisende energie,
ze pakken je in vanaf de eerste noot.”
Het kwartet trad op in alle grote Nederlandse
concertzalen en op vele Europese festivals
en competities. Ook daar viel het kwartet in
de prijzen zoals bij Chamber Music
Competitions in Weimar, Verbier en
Trondheim. Het kwartet was 'Artist in
Residence' bij de Nederlandse Strijkkwartet
Academie en volgde masterclasses bij o.m.
Alfred Brendel, Jan Willem de Vriend, Marc
Danel en Eberhard Feltz.
De Noorse Inga Våga Gaustad studeerde
viool in Copenhagen en Den Haag. Zij is een
gepassioneerde kamermusicus.
Tim Brackman studeerde bij Ilona Sie Dhian
Ho, Eszter Haffner (Copenhagen) en Vera
Beths (Den Haag). Hij is een intens spelende
violist. Elisa Karen Tavenier studeerde bij
Coosje Weizenbeek, Michael Zemtsov en bij
Nils Mönkemeyer. Zij weet een warme, diepe
klank uit haar altviool te halen. Cellist Pieter
de Koe wordt wereldwijd gevraagd. “When he
plays his heart, soul, and body become one. He
enchants the audience with it.
PROGRAMMA
Ludw. van Beethoven Strijkkwartet
op. 18. nr. 6 in Bes major; (1800)
Allegro con brio
Allegro ma non troppo
Scherzo & Trio
La Malinconia: Adagio-Allegretto
Bela Bartók Strijkkwartet op. 7
nr. 1 in A minor(1909)
Lento
Allegretto
Allegro vivace
KORTE PAUZE
Joh. Brahms Strijkkwartet op. 51
nr. 2 in A minor (1873)
Allegro non troppo (A minor)
Andante moderato (A major)
Quasi Minuetto, moderato (A minor)
Finale. Allegro non assai (A minor)
Beethovens strijkkwartet is een vierdelige
compositie die in 1800 voltooid werd. Dit
kwartet is vooral bekend om het
vernieuwende, naar de toekomstige
Beethoven verwijzende slotdeel: La
Malinconia (De melancholie). Dit is een
inleidend adagio van een harmonisch
onontwarbare complexiteit wat qua duister
broeierige sfeer volledig contrasteert met een
opgewekt en lichtvoetig Allegretto wat zonder
enige overgang er naast geplaatst lijkt. Dit
contrast tussen Allegro en Adagio lijkt het
belangrijkste effect wat het geheel draagt.
Bartoks strijkkwartet bestaat uit drie delen,
zonder onderbreking achter elkaar te spelen
(attaca). Bartok werd, net als in zijn eerste
vioolconcert, geïnspireerd door zijn
onbeantwoorde liefde voor de violiste Stefi
Geyer - in een brief aan haar, noemde hij het
eerste deel een "begrafenis-dirge" De
intense wijze van het gebruik van contrapunt
in dit deel wordt opgevolgd door steeds
snellere delen. De stemming van het werk
wordt geleidelijk lichter, redelijk opgewekt en
getuigend van zijn interesse voor Hongaarse
volksmuziek beëindigd.
Brahms' strijkkwartet: "Je kunt je niet
voorstellen hoe het is om altijd zo'n gigant
(Beethoven) achter je te horen marcheren!"
Toch durfde Brahms het aan een
strijkkwartet te componeren, thematisch hecht, relatief lyrisch, hoewel het culmineert
in een dramatische en voortstuwende finale
waarvan de spanning voortkomt uit een
metrisch conflict tussen thema en
begeleiding. Ook is hierin een Hongaarse
volksdans te horen, een czárdás