top of page

zo 15 okt

|

Dorpskerk

Pianorecital Matthieu Idmtal, piano

Deze beroemde Belgische pianist met een ongelooflijk kleurrijk en gevoelig toucher 'a true poet at the piano' € 20,00 pp. (kids gratis; CJP-studenten €7,50 aan de kerk) Concerten hebben een korte pauze. Reserveren via onderstaande knop.

Pianorecital Matthieu Idmtal, piano
Pianorecital Matthieu Idmtal, piano

Tijd en locatie

15 okt 2023 15:30 – 17:00

Dorpskerk, Rijksstraatweg 188, 9752 BR Haren, Nederland

Over het evenement

AANMELDEN EN BETALEN

Deze beroemde Belgische pianist met een ongelooflijk kleurrijk en gevoelig toucher 'a true poet at the piano' Hij won vele internationale competities en is een veelgevraagd kamermusicus. Met composities van Chopin, Grieg en zijn lievelingscomponist Scriabin

Matthieu Idmtal is zijn leraren Frima Nakhimovitch, Maria Andreeva en Vitaly Samoshko bijzonder genegen, en voelt grote dankbaarheid voor elke markante en inspirerende ontmoeting die hem beïnvloed heeft tot het zijn van de muzikant die hij nu is.

Het repertoire van Matthieu Idmtal strekt zich uit van de barokperiode tot en met de muziek van nu, al heeft hij altijd een bijzondere aandacht gehad voor de (post-) Romantische muziek, met Frédéric Chopin en Alexander Scriabin als belangrijkste componisten.

Zijn affiniteit met die eerste zorgde ervoor dat hij de 'Brussels Chopin Days' in het leven riep, waarvan Matthieu Idmtal sinds 2013 artistiek directeur is.

Matthieu Idmtal wordt met regelmaat gevraagd om masterclasses te geven en fungeert af en toe als jurylid bij nationale en internationale muziekwedstrijden.

F. Chopin: Polonaise Op. 26, Nr. 1

- Allegro appassionato

- Meno Mosso

E. Grieg: Pianosonate, Op. 7

- Allegro moderato

- Andante molto

- Alla menuetto, ma poco più lento

- Finale: Molto allegro

A. Scriabin: Etudes Op. 8 Nrs. 1, 2, 5, 12

♪♪ ♪♪ ♪♪

R. Schumann: Kreisleriana, Op. 16

- Äußerst bewegt

- Sehr innig und nicht zu rasch

- Sehr aufgeregt

- Sehr langsam

- Sehr lebhaft

- Sehr langsam

- Sehr rasch

- Schnell und spielend

Pianosonate van Grieg

De Sonate werd geschreven in 1865 toen hij 22 jaar was. De sonate werd een jaar later gepubliceerd en gereviseerd in 1887. Het is zijn enige pianosonate, en die is opgedragen aan de Deense componist Niels Gade.

De sonate heeft vier delen. In het eerste deel gebruikt Grieg een techniek die beroemd geworden is door Bach en Sjostakovic: zijn naam met de initialen E-H-G (H is de duitse vorm van B), begint als melodie in de eerste twee maten en wordt herhaald in octaven en ge-echood in de linker hand in de maten 14 en 15. Hij gebruikte dezelfde methode in twee composities van de “Lyrische Stücke”, dan met de naam van zijn bewonderde collega Gade.

Etudes van Scriabin

De Etudes overspannen zijn hele carrière en markeren een overgangsperiode in de klassieke muziek. Al vanaf jonge leeftijd schreef hij miniaturen voor de piano en zijn vroege Chopin-esque werken bezorgden hem de bijnaam “de Russische Chopin”. Scriabin worstelde al jaren met zijn pianotechniek, nadat hij zijn hand blijvend blesseerde door beruchte virtuoze stukken van Liszt te oefenen. Dit leidde toch tot opwindende snelle runs in parallelle negenden en vijfden als kruis-rythmes voor beide handen, als zijn handelsmerk.

R. Schumann: Kreisleriana

De titel van het werk is afkomstig van het karakter Johannes Kreisler uit de werken van ETA Hoffmann. Net als de kaleidoscopische Kreissler, heeft elk nummer een aantal contrasterende delen, als reflexie van Schumans eigen karakterdelen “Florestan” en “Eusebius”, ter uitdrukking van zijn contrasterende impulsieve en contemplatieve kanten.

In een brief aan zijn vrouw Clara schrijft hij, dat zij vaak voorkomt in de composities van Kreisleriana:  “Ik stroom nu over van prachtige muzikale ideeen, en heb, stel je voor, na mijn laatste brief een heel kladblok vol met nieuwe stukken. Ik ben van plan om het “Kreisleriana” te noemen”

Deel dit evenement

bottom of page